Totaal aantal pageviews

zondag, april 22, 2018

Zeemansloop 21-4-2018 / 40 km


Zaterdag 21 april belooft een mooie, zonnige dag te worden. Een mooie dag voor 40 km lopen want er moet ook nog getraind worden voor de vierdaagse! Met Annika spreek ik af om de Zeemansloop te gaan doen, het is haar eerste 40 km na de vierdaagse vorig jaar.
De weg ernaartoe is mij grotendeels bekend hoewel de startlocatie dit keer ergens anders is, niet meer op de visafslag maar in de Houtrust, een squash sporthalkantine. Mijn TomTom stuurt mij heel vreemd via Rijswijk maar uiteindelijk kom ik op het goede adres aan en ik zie Henk ook al binnen zitten, we maken even een praatje. De vrijwilligers zijn nog bezig met een briefing, dus even geduld dan maar.
Bij de inschrijving krijg ik een flink boekwerk! Gemaakt door de welbekende drukkerij Riezenbos uit De Lier! Het is de beschrijving van alle afstanden, wel zo handig in verband met de papierverspilling....
Als Annika ook is gearriveerd kunnen we van start, het is nog best wel fris want het is pas 7.15 uur als we naar buiten gaan. Ik twijfel nog of mijn korte broek en topje niet te koud is vandaag maar later op de dag heb ik er geen spijt van!
Het eerste stuk van de route gaat zeer voorspoedig, er is perfect gepijld met houten bordjes en de beschrijving is in orde. We komen langs bekende plekjes, ik heb de route vaker gelopen en komen ook weer langs Madurodam waar we tijd maken voor een fotomomentje. Dan lopen we verder tot de eerste rust op camping Duinhorst en halen herinneringen op aan de vorige keer dat we hier waren. De camping staat nu vol met caravans, natuurlijk vanwege het prachtige weer.
We strijken neer op het terras met een bakkie slootwater.......eeeeh koffie. De cafeïne doet me goed maar de smaak.....?? Nou ja je kunt niet alles hebben voor een eurootje!

Nu komt het gedeelte van de route waar we ons kunnen vergapen aan de prachtige huizen die hier staan! Soms zijn het net kasteeltjes zo groot en wij fantaseren er lustig op los over wat voor werk deze mensen doen om zo’n huis te kunnen betalen. We maken natuurlijk ook weer tijd voor een paaldansfoto van het bord in Wassenaar. Al doende komen we aan bij de tweede rustmogelijkheid bij paviljoen de Klipper. Daar strijken we neer op het zonnige terras....en we willen eigenlijk niet meer verder, zo lekker is het!

Maar ja, we hebben nog aardig wat kilometers te gaan dus we stappen weer op, richting Katwijk. Een heeeeeeeeel lang recht stuk langs de autoweg, tsjonge wat saai, maar we hebben genoeg te kletsen dus die meters gaan eigenlijk ongemerkt onder de voeten door. Bij de ingang van het Pan van Persijn halen we herinneringen op aan de Kippenloop want hier krijgen we altijd een kippenpootje bij de rust.
Al kletsend lopen we de duinen in, het is hier prachtig en ook heel rustig, we komen zelfs geen wandelaars tegen zouden wij de enigen zijn die de 40 km route lopen?

En zo kan het gebeuren dat we een pijl missen want ik zie ineens het paviljoen in Katwijk, waar wij tijdens de kippenloop het strand op gaan! Hè, dat kan toch niet? Ik kijk op mijn TomTom en zie dat we al op 20 km zitten......wat nu?? We raadplegen de GPS van Annika, vragen aan een voorbijganger waar we zitten en besluiten om dan maar het strand op te lopen en terug te gaan naar Scheveningen om daar de route weer op te pakken. En dat is geen straf want het is zomers warm. Met de zon in het gezicht en de wind in de rug lopen we het rustige strand op met heel in de verte de Pier van Scheveningen. Die komt heel langzaam dichterbij maar voor het zover is nemen we even pauze in een strandtent aan de Wassenaarse slag. En dat is echt genieten, het is een relaxed plekje met leuke 90-jaren muziek op de achtergond. We nemen het hier even van en komen hier bij met een broodje kroket......hmmmm!!!
Het is ook leuk om mensen te kijken en ik maak een opmerking hierover waar Annika vreselijk om moet lachen, ze had die uitdrukking nog nooit gehoord. Die uitdrukking zal ik hier niet vertellen, dat vertel ik wel als ik je tegenkom tijdens een tochtje.

We zitten bijna op de helft tot aan Scheveningen, de Pier komt alsmaar dichterbij en het wordt hier ook drukker op het strand. We zien allerlei publiek rondlopen en verbazen ons over de vele naaktlopers hier!
Eindelijk, de betonplaten die ons naar de boulevard leiden zijn een weldaad voor onze voeten, en we kunnen ons tussen de vele dagjesmensen voegen. Man, wat is het hier druk!!! Bij de viszaak van Simones nemen we de tijd voor een visje want dat hoort bij deze tocht, een visje eten. Dit keer niet bij de visafslag maar aan de boulevard.

Dan besluiten we om via de gps van Annika naar de finish te lopen want we zitten krap in de tijd, het is al laat. Dus de boulevard aflopen en via de straatjes van Scheveningen naar de finish! Dat blijkt nog een heel eind te zijn, ik ben het een beetje zat want er zit een blaar op mijn hiel. Eindelijk......na een laatste stuk van de echte route te volgen, we mogen nog even een paar heuveltjes op als toetje, komen we aan bij de Houtrust waar de terrasbezoekers voor ons klappen, we zijn de laatsten! En ze hebben op ons gewacht want we kunnen nog gewoon onze boekjes laten stempelen en een bootje in ontvangst nemen. We complimenteren de vrijwiligers over de mooie route die we helaas maar voor de helft hebben kunnen volgen. Aan de bar komen we even bij met een gratis drankje van de organisatie.......wat lief!!

Ik heb genoten van deze wandeldag, een mooie route in een mooie omgeving en leuk gezelschap! Volgend jaar kom ik zeker terug voor mijn negende Zeemansloop! En dan doe ik mijn best om goed op de pijlen te letten!!!



klikkerdeklik voor meer foto’s

2 opmerkingen:

Unknown zei

Dag Ineke. Wat hadden we een prachtig weer. en een mooie tocht.
Leuke foto's en een mooi verslag.
Gr Henk / Heopa

Anoniem zei

Hallo Ineke,
Wat een mooi verslag heb je weer geschreven, dit maakt de tocht
nog mooier dan dat hij al is
Deze wandeltocht heb ik zelf verschillende keren gewandeld.
Dus weet ik waarover ik praat.
Echt in een hele mooie omgeving, en och een pijltje missen, ik
weet uit ervaring dat dit zomaar kan.
Dit houdt uiteindelijk de spanning er in.
Maar uiteindelijk is het zoals je hebt beschreven een pracht tocht.
En het aantal km’s wat in de benen zit is goed voor NIJMEGEN.
Vriendelijk groet,
Jan