Totaal aantal pageviews

zondag, oktober 01, 2017

RS80 Hoek van Holland / 30-9-2017 / 25 km



Vandaag is de eerste wandeling van een serie van 10 van de RS80 wat staat voor Randstad Serie en is opgericht in 1980. De start is in Hoek van Holland bij de kantine van de Hoekse Voetbal Club. De locatie is niet ver rijden van mijn woonplaats en de starttijd pas om 9.00 uur dus ik kan "uitslapen"!

Ik ga mij aanmelden en neem vast een bakkie (hete!) koffie omdat de starttijd precies om 9.00 uur is want dan worden de routebeschrijvingen pas uitgedeeld. Ik zie veel bekende gezichten, teveel om de namen hier te noemen. Mijn wandelmaatjes zijn inmiddels ook aangemeld en we gaan op pad.

Richting de haven waar we de grote Ferry zien liggen van de Stena Line, die we later op de dag ook zien varen op de Nieuwe Waterweg. Deze vervoert twee keer per dag vracht en mensen naar Harwich.
De route is goed gepijld en de routebeschrijving is alleen nodig om te zien waar de rusten zijn. Voordat we bij de eerste rust aankomen lopen we een mooie route door het Staelduinse bos dit is een langgerekt bosgebied van 95 ha. Oorspronkelijk bestond dit gebied uit Estuariumduinen. Deze duinen waren deel van een zogenaamde haakwal, een rij duinen die loodrecht op de kust stond. In deze duinen woonden vissers. Deze visten met netten en fuiken op zalm in de Maas. Deze netten waren bevestigd aan staken of staelen. Hieraan zou de naam Staelduinse Bos ontleent zijn. Het huidige bos is rond 1850 aangeplant door de toenmalige eigenaar, de familie van Rijckevorssel.
In de oorlog maakte het bos deel uit van de Festung Hoek van Holland, waardoor er momenteel nog meerdere bunkers in het gebied zijn terug te vinden. Deze bunkers worden thans bewoond door vleermuizen, waardoor ze niet gesloopt mogen worden. Sinds 1987 is het bos in beheer bij het Zuid Hollands Landschap. Aldus de informatie die we gekregen hebben van RS80.

Dan komen we na bijna 10 km aan bij de rust in de kantine van VV 's Gravenzande waar het erg druk is maar waar we toch nog een plaatsje kunnen bemachtigen. Het is druk met voetbalsupporters en wandelaars. Het is wat druilerig weer en af en toe worden we getrakteerd op een paar regendruppels maar die zijn niet groot en het is niet koud. Het blijft wel grotendeels bewolkt.

We lopen na de pauze de bebouwde kom van 's Gravenzande door en komen we aan bij de vleermuizenbrug. Hier zijn slaap en broedgelegenheden gecreëerd voor vleermuizen. En na de brug zien we de Westlandse druiventuin. Hier worden op biologische wijze druiven geteeld.

Vervolgens komen we in het duinengebied en lopen naar de volgende rust op de boulevard van Hoek van Holland. Er komt geen eind aan het duinpad en als ik een bankje zie dan kan ik mij niet bedwingen om even mijn voeten rust te gunnen! Niet lang want we willen ook nog even in een strandtentje gaan zitten. Ik weet een tentje waar ze heerlijke huisgemaakte gehaktballen hebben!
Deze strandtent houder heeft wel humor, er hangt een bordje: "gelieve de vogeltjes niet te voeren wegens overlast, ze hebben helaas geen luiertjes aan!" En buiten staat een bord: "honden zijn welkom, zeehonden graag afdrogen". De vogeltjes hebben wel oog voor de kruimels die op de grond gevallen zijn, al dan niet per ongeluk!
De laatste vijf kilometers lopen we een deel langs de nieuwe waterweg waar het een drukte van belang is met langsvarende schepen. Het is dan ook een Wereldhaven!

Bij het vispaleis steken we over naar een groepje beelden van Joodse kinderen die vlak voor de oorlog ( 1939 ) vanuit Polen, Hongarije, Tsjechië en Duitsland door hun ouders op transport werden gezet om de oorlog te ontlopen ... de kinderen kwamen hier in Hoek van Holland met de trein aan en gingen vervolgens onder begeleiding op de boot naar Engeland. Heel veel Joodse kinderen hebben geluk gehad en dus daardoor de oorlog overleefd. Deze informatie komt van Fred van der Horst want ik heb eigenlijk niet de tekst gelezen die erbij stond, ik vond het wel mooie beelden.
De finish is nu niet ver meer en lopend langs de plek waar mijn auto staat doemt de kantine voor ons op. We melden ons af en drinken er nog een drankje op, en bespreken de eerstvolgende wandeltocht die voor ieder een andere is.

Ik wil parcoursbouwer Arie van Sponsen bedanken voor deze mooie wandelroute. Ik heb genoten!

Klik hier voor meer foto's

Geen opmerkingen: