Totaal aantal pageviews

zaterdag, januari 28, 2017

Rhoonse Griendentocht 28-1-2017


Voor dit tochtje hoef ik nu eens niet vroeg op te staan, hij wordt in mijn achtertuin georganiseerd en wel door de Rotterdamse Wandelsportverening kortweg RWV. Rhoon is maar een kwartiertje rijden dus zo gezegd zo gedaan. Hans zet mij voor de deur af zodat ik niet naar een parkeerplekje hoef te zoeken en ik meld mij aan en gelijk ook maar mijn wandelmaatjes aangemeld zodat zij straks niet in de rij hoeven te staan. Mijn ervaring leert dat het nogal druk kan worden!

Als Annika, Maike en Jan arriveren drinken we nog een bakkie en er komen nog meer bekenden binnen, Ed en Coen zitten er al.
Met een gezellig clubje walkers van het wandelforum gaan we op pad.....gezellig!
Al kletsend en lachend lopen we richting het Kasteel van Rhoon, wat ik al tientallen keren gezien heb, er is zelfs een discussie gaande of dit nu wel of niet een kasteel is want alles wordt tegenwoordig "kasteel" genoemd!

We lopen richting Poortugaal, steken de Groene Kruisweg over, lopen langs "Het Wapen van Poortugaal", een restaurant in het dorp en gaan richting de eerste rust die alweer snel opdoemt! We hebben er een aardig tempo in vandaag! Hier kunnen we even naar het toilet en drinken we een bakkie (lauwe) koffie.
Het is ontzettend lekker wandelweer, niet te koud en droog met zelfs af en toe een zonnetje! Het is genieten en dat doen we ook.
Over de dijk en richting Delta, het psychiatrisch centrum van Portugaal. Je kan hier gewoon over het terrein wandelen, de huisjes staan her en der verspreid. We zien zelfs een grote boom die nog in kerstversierselen gehuld is.

En dan zien we alweer de tweede rust opdoemen, die is in de kantine van voetbalvereniging Poortugaal. Eerst is het nog druk maar we kunnen toch nog een paar stoelen veroveren in een leuk hoekje. Er worden wat consumpties gehaald en genuttigd waaronder een broodje bruin fruit oftewel een kroket.
Na deze rust zal er nog eentje volgen.....jaja....trainen op rusten noemen ze dat! Maar eerst lopen we het mooiste stukje van de tocht waar die ook naar genoemd is, de Grienden. Een natuurgebied dat onder invloed staat van de getijden van de Oude Maas. Prachtige knotwilgen die grotendeels geknot zijn en leuke kronkelpaadjes door het gebied. Even verderop zien en horen we hoe de knotwilgen geknot worden.....

Als we dit natuurgebied weer verlaten lopen we richting soeppost van de RWV waar Gijs de soep al op het vuur heeft staan. Hij heeft hulp van zijn Gijzinnen en gelukkig maar want het is erg druk! En daar zit tot onze verrassing Paul van zijn rust te genieten, er volgt een hartelijke begroeting. We nemen hier even de tijd voor een lekkere tomatensoep en gaan weer door voor het laatste stukje.
Dit vind ik altijd een wat saai stuk maar in leuk gezelschap valt het wel mee. Een plaatsnaambord wordt nog op de traditionele wijze op de foto gezet en we zien nog een aparte pijl die ook op de foto gaat. En dan komen we alweer aan in het centrum van Rhoon, lopen langs het metrostation en daar zien we de sporthal weer. We melden ons af, de stempel staat al in het boekje en we nemen er nog een drankje op om de dag door te nemen.
En hiermee komt er een einde aan een gezellig dagje buitenspelen. Later zie ik op facebook dat er meer dan 1000 mensen op de tocht zijn afgekomen!! Petje af voor de organisatie.

klikkerdeklik voor foto's

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Ineke,

Wat een mooi, en leuk verslag.
Toen ik het las zag ik de omgeving voor me.
Het is zo’n mooie natuur omgeving en wanneer je er ook komt.
Welk jaargetijde het ook is.
En het is ook nog een voordeel dat je niet ver behoeft te rijden.
Maar ondertussen maak je je wandel Kilometers.

Groetjes,
Jan