Totaal aantal pageviews

zaterdag, juni 11, 2016

Kippenloop 11-6-2016

Vandaag ga ik naar Katwijk voor de Kippenloop die daar georganiseerd wordt. Kippenloop, waar komt die naam vandaan? Lees meer hierover op de site
https://www.kippenloop.nl/over-ons/
Het is alweer de twaalfde editie van deze loop en het doel is geld inzamelen voor het KWF Kankerfonds en voor KIKA. Er worden ook loopjes georganiseerd voor de allerkleinste lopertjes, de kuikens! Het is dus een drukte van belang in Katwijk met kippen en kuikens en natuurljk ook hanen!

Ik ga vandaag met Annika lopen en we spreken af om 7.45 uur op de parkeerplaats in Katwijk waar ook de start is, het enige wat we nog moeten doen is een startknip halen en een routebeschrijving. Die heb je niet nodig, er is uitstekend gepijld en bovendien is de route in al die jaren niet gewijzigd, ik weet hem op mijn duimpje! Het is dan ook de zesde keer voor mij. Bij de startknip krijgen we ook een Snelle Jelle voor onderweg, die steek ik in mijn zak voor later.

De eerste editie was in 2005 met 1700 deelnemers en is uitgegroeid tot een zeer populaire wandeltocht mede doordat de verzorging onderweg meer dan uitstekend is! Nu is er een inschrijflimiet van 6000 wandelaars.
Voordat we het strand opgaan bezoeken we nog even een hotel. Niet om er te gaan slapen maar we moeten allebei nodig naar het toilet! En hier is het rustig en schoon. Wat een goed idee!!

De eerste stop, daar staat een enorme rij als we bij het strand aankomen. De rij begint al op de boulevard maar wij gaan daar niet in staan, de rust komt te vroeg en een krentenbol en koffie willen we niet. Het is helaas wat mottig weer en zwaar bewolkt. Geen echte regenbuien maar wel zodanig dat je er nat van wordt! Dus de poncho is niet voor niets meegegaan.
En dan is het een flink aantal kilometers bikkelen over het strand. Het is hoog water waardoor we vaak door het wat lossere zand moeten lopen en langs de branding lopen is gevaarlijk vanwege de golven die plotseling het strand op komen! Gevaar dus voor natte voeten.....
Er liggen ook enorme kwallen op het strand van wel 50 cm doorsnee!

Al kletsend loopt Bas ineens voorbij en ik roep: hee, jij bent toch Bas? Jaa hoor dat heb ik goed gezien want hij draait zich om. Hoi Bas, is Brechje er ook? Natuurlijk, die loopt een stuk achter ons! Leukkkkk......ff bijpraten als zij ons ook inhaalt. Ellen, Ester en Jaap zijn er ook bij. En zo lopen we eigenlijk ongemerkt het strand weer af richting rust waar we weer getrakteerd worden op een flesje water en een banaan.

We zoeken een strandtent op waar het wat stiller is en gaan daar even een lekkere cappuccino drinken. Eventjes bijkomen hoor....
Na de koffie gaan we het mooie duingebied in van Wassenaar en lopen de komende tien kilometer tot de volgende rust over prachtige natuurpaadjes en langs mooie duinvennetjes. Zelfs een veld met blauwe bloemen (slangenkruid) wordt op de foto gezet, al is het onkruid hoor ik later het is toch mooi, een paradijs voor hommels.....
Wij worden zelf ook op de foto gezet door de fotograaf van Wandelfotografie, dezelfde van de 30vanzandvoort en de Amersfoortse. We passeren nog twee waterposten onderweg en bij een ervan zien we wandelvriend Daniël die met een aantal vriendinnen op pad is, we kletsen even wat en worden op de foto gezet waarna wij weer verder gaan.
Op een mooie loopbrug worden wij gevraagd om als fotograaf te fungeren door twee meisjes en wij vragen aan hen hetzelfde voor een Brugmomentje.

En dan is de rust vlakbij, dat weet ik nog van de vorige edities en de muziek is al te horen. Leuke 70-80 jaren muziek, heerlijk! The Eagles, ELO, Queen, Paradise by the dashboard light ze schallen één voor één door de speakers. Dat is leuk want de rij voor de kippenpootjes is lang!! Maar het gaat vrij snel en we moeten een bonnetje inleveren want anders hebben de laatsten niets. Je krijgt ook echt maar 1 pootje per bon en ik heb 2 bonnetjes want Annika wil niet, zij is vast een plekje gaan zoeken. Als ik mijn traktaties heb, kan ik Annika niet vinden en ik sta een beetje om mij heen te kijken als ik ze ineens zie zwaaien in de verte. Hè..gelukkig maar! We moeten nog maar vijf kilometer, het zou zonde zijn als we elkaar mislopen hierdoor.
Na de heerlijke rust met kip, Radler 0,0 en een Sourcy-met-munt gaan we weer verder na een bezoekje aan een van de Dixies. Langs de weg lopen we richting de laatste rustpost, die is nog maar een paar kilometer verder. Dit laatste stuk is niet zo heel erg bijzonder vind ik, we lopen langs een autoweg en nog een klein stukje duingebied.
Bij de laatste rust, "draaihek" genoemd, is heerlijke kippensoep te krijgen. Hier nemen we weer lekker de tijd voor, even wat zouts is altijd lekker tijdens het wandelen.
Na dit aangenaam verpozen is het tijd voor het laatste, korte stukje naar de finish. Vlakbij de camping waar we langs lopen staat een plaatsnaambord en jawel hoor, tijd voor een foto voor mijn verzameling!
Als we bij de boulevard aankomen ga ik toch nog eventjes naar het toilet bij een strandcafe en kunnen we ons opmaken voor de laatste meters. Wat ik wel heel jammer vind is dat de finish plek veranderd is, niet meer op de boulevard maar in het centrum van Katwijk. Enorme drukte en bedrijvigheid, en na ontvangst van onze medaille proberen we een weg te vinden tussen de mensenmassa op weg naar de kibbeling. Helaas, de rij is enorm!!! En wachten is niet onze hobby daarom besluiten wij een strandtent op te zoeken voor de nazit. Die is snel gevonden en in strandtent "Zomer" eten we een patatje om de wandeltocht af te sluiten.
De finish is een stuk verder dan de start waar onze auto staat maar dat vinden we helemaal niet erg. Nog een klein stukje lopen en dan bereiken we het parkeerterrein weer waar de rust is weergekeerd. We nemen afscheid van elkaar en met een voldaan gevoel rij ik weer op huis aan. Ik heb ontzettend genoten van de dag!! Bedankt Annika voor de gezelligheid en alle vrijwillers voor de verzorging.

De volgende wandeltocht is volgende week zaterdag in Oud-Alblas.


Bekijk hier alle foto's

1 opmerking:

Frans zei

"Kippenloop " eerste wat in mij op kwam " are you Tok(ing) to me " ??
Ja ik weet het flauw grapje ....maar leuk verslag en leuke foto's .
Wel lullig , dat je maar 1 pootje kreeg ......